ZDROWA CIĄŻA Portal medyczny

Baner Główny ZDROWA CIĄŻA

Niepłodność, antykoncepcja, prawidłowa i nieprawidłowa ciąża, problemy młodej mamy, wychowanie dziecka

Zdrowa ciąża

Zdrowa ciąża

Zdrowie dla każdego jest bardzo ważne, jednak dla kobiety w ciąży powinno być priorytetem, by zapewnić dziecku prawidłowy rozwój. Przyszłe mamy powinny szczególnie uważać, a zwłaszcza bronić się przed wniknięciem do organizmu wszelkich drobnoustrojów, które z pewnością nie są korzystne dla wzrastającego w ich łonie maluszka. Sprzymierzeńcem ciężarnych kobiet nie jest również stres, dlatego też warto go unikać, by po upływie 9 miesięcy, móc cieszyć się zdrowym noworodkiem.

Ważną rolę dla dobrego samopoczucia odgrywa odpowiednia ilość snu. Ciężarne kobiety powinny przesypiać co najmniej 7 godzin, a w przypadku gdy pojawią się problemy z nocnym snem, uciąć sobie małą drzemkę po południu. Aby skutecznie odpierać ataki bakterii, wirusów i innych drobnoustrojów należy wspomóc organizm, dostarczając mu niezbędnych elementów, które wzmocnią odporność. Należy zażywać preparaty zawierające cynk, witaminę PP, C, E, witaminy z grupy B a także karoten i witaminę D3. Niezwykle ważne dla prawidłowego przebiegu ciąży jest utrzymanie odpowiedniego poziomu kwasu foliowego, który bierze udział w przemianach zasad purynowych oraz pirymidynowych i zapewnia prawidłową erytropoezę, czyli powstawanie krwinek czerwonych w szpiku. Niedobór tego związku może być przyczyną poważnych wrodzonych wad cewy nerwowej, takich jak: przepuklina układu nerwowego i rozszczep kręgosłupa. Kobieta ciężarna powinna zwracać uwagę na pokarmy, które spożywa. Posiłki powinny być regularne, bogate w warzywa, owoce, mleko i jego produkty, chude mięso oraz produkty zbożowe. Należy zrezygnować z kawy i mocnej herbaty, produktów przetworzonych, zawierających dużo konserwantów i słodyczy.

Istotny element stanowi również higiena stref intymnych. W czasie ciąży pod wpływem hormonów zmienia się pH pochwy z kwaśnego na zasadowe, co sprzyja rozwojowi infekcji, które z kolei mają niekorzystny wpływ na rozwój wzrastającego płodu. Żeby tego uniknąć, należy korzystać z odpowiednich kosmetyków zawierających kwas mlekowy o pH 5,5 oraz nosić właściwą bieliznę, najlepiej bawełnianą i przewiewną. Zalecany jest również wysiłek fizyczny o odpowiednim natężeniu, który działa pozytywnie zarówno na mamę jak i dziecko. Regularny, kilkunastominutowy trening zwiększa wydolność serca, płuc, wzmacnia mięśnie kręgosłupa i poprawia krążenie, co więcej, poród aktywnych mam jest zwykle krótszy i mniej bolesny. Kobiety ciężarne z powodzeniem mogą więc z powodzeniem korzystać z zajęć na basenie, uprawiać jogę lub wybrać się na energiczny spacer.

Przyszłe mamy powinny również pamiętać o rutynowych kontrolach, wyznaczonych przez ginekologa, wykonywaniu zleconych badań i stosowaniu się do zaleceń lekarskich. Jednak, gdy pojawią się niepokojące objawy, takie jak: krwawienie z dróg rodnych, plamienie, bóle w podbrzuszu, silne zawroty głowy, mocny, tępy ból w okolicy krzyżowej, należy szybko skonsultować się z lekarzem, nie czekając na termin umówionej wizyty.

Zdrowa ciąża, ciąża, odżywianie w ciąży, rozwój dziecka, rozwój płodu, płód, witaminy w ciąży, kobieta ciężarna
Opublikowano: