DIETA W ZAPARCIACH Portal medyczny

Baner Główny DIETA W ZAPARCIACH

Diety, zdrowa żywność, odchudzanie

Dieta w zaparciach

Dieta w zaparciach

Zbyt mała częstość wypróżnień, bole brzucha, nudności, trudności z oddawaniem stolca oraz uczucie niepełnego wypróżnienia, to objawy charakterystyczne dla zaparć, na które cierpi coraz więcej osób. Występują one jako skutek zwolnionego przesuwania się mas kałowych w obrębie pętli jelitowych. Z powodu dłuższego przebywania treści jelitowej w przewodzie pokarmowym, ulega ona zwiększonemu zagęszczeniu, w efekcie czego, kał staje się twardy i bardziej zbity. Problemy z oddawaniem stolca towarzyszą wielu chorobom, jednak do ich przyczyn możemy zaliczyć również nieprawidłowe odżywianie się, brak ruchu a także systematyczne zażywanie środków przeczyszczających, które zaburzają prawidłową czynność jelit.

Niezwykle skutecznym sposobem na pokonanie tych nieprzyjemnych i uciążliwych dolegliwości jest stosowanie odpowiedniej diety. Korzystne jest więc, wzbogacanie jej w produkty zawierające duże ilości błonnika pokarmowego. Jego działanie polega na wiązaniu wody, co sprawia, że masy kałowe zwiększają swoją objętość i szybciej przechodzą przez jelita. Ponadto, to włókno pokarmowe pozytywnie wpływa na ukrwienie jelit, a drażniąc ich ściany znacznie poprawia perystaltykę. Błonnik również oczyszcza organizm, umożliwia pozbycie się z niego wszelkich toksyn oraz chroni przed stanami zapalnymi jelit, miażdżycą i rozwojem nowotworu jelita grubego. W skład tzw. diety bogatoresztkowej, pomagającej zwalczać zaparcia, wchodzą następujące produkty:

  • kasza gryczana, jęczmienna i jaglana
  • ciemne pieczywo – razowe i pełnoziarniste
  • płatki owsiane i kiełki pszenne
  • rośliny strączkowe
  • ryż brązowy
  • razowy makaron
  • orzechy

Przy zaparciach warto też wzbogacić każdy posiłek o świeżą porcję warzyw i owoców, takich jak marchew, seler, brokuły, kalafior, buraki, jabłka, maliny, kiwi, gruszki, winogrona czy awokado. Poleca się również spożywanie kefirów i jogurtów, zawierających dobre bakterie, co z pewnością pomoże usprawnić funkcjonowanie układu pokarmowego. Oprócz wyżej wspomnianych produktów nabiałowych i tych, które są bogate w błonnik, regulację rytmu wypróżnień, pomogą przywrócić:

  • suszone śliwki, figi i morele
  • suszone daktyle i jabłka
  • rodzynki
  • otręby i nasiona słonecznika, które można dodawać do surówek i sałatek
  • siemię lniane

Warto pamiętać, że oprócz stosowania właściwej diety, istotne znaczenie dla pozbycia się zaparć, ma także wypijanie w ciągu dnia ok. 1,5 -2l wody, która przyspiesza metabolizm i poprawia czynność jelit. Ponadto, ważne jest również przestrzeganie zasady: jedz mniej ale częściej, co wpłynie pozytywnie na usprawnienie pracy całego układu pokarmowego. W walce z zaparciami wskazana jest też codzienna aktywność fizyczna, ponieważ jej brak znacznie wydłuża czas transportu mas kałowych, przyczyniając się tym samym do pogłębienia problemu. Jak wiadomo, ruch to samo zdrowie – pozytywnie wpływa na wypróżnianie, perystaltykę i układ krążenia, dlatego też codzienna porcja ćwiczeń, z pewnością poprawi nie tylko kondycję ale i samopoczucie oraz pomoże uniknąć uprzykrzających życie zaparć.

Dieta w zaparciach, zaparcia, zatwardzenie, twardy stolec, jelita, jelito grube, brzuch
Opublikowano: