DIETA WĄTROBOWA Portal medyczny

Baner Główny DIETA WĄTROBOWA

Diety, zdrowa żywność, odchudzanie

Dieta wątrobowa

Dieta wątrobowa

Wątroba jest narządem zlokalizowanym się pod przeponą, w prawej części brzucha. Pełni szereg różnych, ważnych funkcji m. in. odpowiada za metabolizm, magazynuje żelazo, witaminy A, D i K, w mniejszych ilościach również wit. B12 i C, neutralizuje toksyny, wytwarza enzymy i żółć, a także syntetyzuje czynniki odpowiadające za krzepnięcie krwi. Jest to gruczoł niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Chora wątroba, oprócz fachowego leczenia farmakologicznego, wymaga także stosowania odpowiedniej diety, mającej na celu odciążenie chorego narządu i bogatej w lekkie składniki.

Dieta wątrobowa jest łatwostrawna, zawiera małe ilości tłuszczu i ogranicza spożycie błonnika. Najczęściej stosowana jest u pacjentów, cierpiących na choroby wątroby, trzustki, pęcherzyka żółciowego oraz dróg żółciowych. Ponadto, zalecana jest także u osób z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego oraz u kobiet w ciąży i karmiących piersią. Głównym założeniem tej diety jest oczyszczenie organizmu z toksyn, uzupełnienie niedoborów żywieniowych, a także wspomaganie trawienia i wchłaniania składników odżywczych.

Zgodnie z zaleceniami diety wątrobowej, należy:

  • jadać 5 – 6 posiłków dziennie, zachowując przy tym regularne 2 – 3 godzinne przerwy
  • pierwszy posiłek powinien być spożyty najpóźniej godzinę po przebudzeniu, natomiast ostatni nie później niż 2 godziny przed snem
  • pić co najmniej 2 - 2.5 litra płynów dziennie
  • wykluczyć potrawy ciężkostrawne, smażone, zawierające dużą ilość tłuszczu; ograniczyć do niezbędnego minimum olej i oliwę z oliwek
  • potrawy przygotowywać na bieżąco, gotować na parze, dusić lub piec w folii
  • ograniczyć spożycie wędlin i tłustego mięsa; do menu wprowadzić ryby (co najmniej 3 razy w tygodniu), warzywa i owoce
  • ograniczyć słodycze – nie więcej niż 2 razy w tygodniu; w małych ilościach
  • ograniczyć stosowanie przypraw, głównie soli
  • unikać alkoholu

Do produktów dozwolonych zaliczamy:

  • odtłuszczone mleko, kefir, maślanka, sery i jogurty o niskiej zawartości tłuszczu, białko jaj
  • chuda wołowina, cielęcina, chudy schab, piersi z kurczaka i indyka, chude wędliny, królik, dzik, flaki, serce, nerki
  • ryby gotowane lub pieczone; dorsz, flądra, halibut, mintaj, sandacz, morszczuk, pstrąg, okoń, ryby w galarecie
  • płatki owsiane, kukurydziane, mąka ziemniaczana, ryż, makaron, kiełki soi, kukurydza, drobne kasze
  • pieczywo jasne, graham, kajzerki, keks, sucharki, biszkopt, ciasto drożdżowe, chrupki kukurydziane
  • masło, olej roślinny, olej kukurydziany, rzepakowy, słonecznikowy, sojowy
  • miód pszczeli, cukier, marmolada, galaretka, słodzik
  • kminek, muszkat, ziele angielskie, koper włoski, goździki, ketchup, słodka papryka, przecier pomidorowy, wszystkie zioła
  • obrane ze skórki, bez pestek, najlepiej przyswajalne są kompoty
  • kalafior, młode marchewki, szpinak, pieczarki, sałata zielona, pomidory i ogórki obrane ze skóry, młoda kalarepa, szparagi, kiszona kapusta, rzodkiew, ziemniaki, buraki, cukinie, seler
  • słaba herbata, słaba kawa, napoje niegazowane, soki owocowe i warzywne, kompoty, herbatki ziołowe i owocowe

Wśród produktów, których należy unikać, znajdują się:

  • mleko tłuste i półtłuste, mleko kondensowane, tłusty twaróg, ser topiony, żółty, pleśniowy, jogurt kremowy, żółtko jaj
  • tłuste mięso wołowe, wieprzowe, baranina, gęś, kaczka, mięsa smażone w panierce, kiełbasa, kaszanka, parówki, salami , pasztet, mięso marynowane i konserwowane
  • ryby smażone, ryby w panierce, ryby tłuste (łosoś, śledź, węgorz, karp. makrela, tuńczyk i sardynka w oleju), krewetki, małże, kawior, kalmary
  • zarodki pszenne, nasiona słonecznika, sezam, migdały, orzechy, kasza gryczana, ryż brązowy
  • świeży chleb, pieczywo razowe i pełnoziarniste, bułki maślane, torty, krakersy, ciasto francuskie, wyroby smażone (pączki, naleśniki)
  • słonina, margaryna, smalec, łój
  • pralinki, cukierki, czekoladki, kremy, budynie
  • ostre w smaku przyprawy - chilli, pieprz, ostra papryka, ocet, przyprawa curry, także majonez
  • owoce niedojrzałe, śliwki, porzeczki, avocado, agrest, owoce w skórkach, czereśnie
  • warzywa kapustne (brukselka, kalafior, brokuły, kapusta), seler, czosnek, cebula, szparagi, groch, soja
  • napoje gazowane, mocna herbata, mocna kawa, alkohol, płynna czekolada

Dieta wątrobowa jest bardzo zdrowa, ostatnio dość często stosowana równie przez osoby chcące pozbyć się nadwagi. Wpływa korzystnie na organizm ze względu na łatwo przyswajalne składniki i możliwość pobycia się nadmiaru toksyn, przez usprawnienie pracy wątroby. Łącząc dietę wątrobową z aktywnością fizyczną, można zdrowo i szybko stracić nadmierne kilogramy i poprawić samopoczucie. Jedyną wadą tej diety, jest drastyczna zmiana nawyków żywieniowych, co może prowadzić do bólów głowy, zmęczenia, biegunki lub zaparć. Trwają one jednak krótko i już po kilku dniach organizm przyzwyczaja się do nowego sposobu odżywania.

Dieta wątrobowa
Opublikowano: