LekarzPomaga.pl - CZY MOŻE BYĆ TO PROBLEM Z WĄTROBĄ?

Układ pokarmowy -jama ustna, gardło, przełyk, żołądek, jelita, odbyt, oraz trzustka, wątroba i drogi żółciowe

Czy może być to problem z wątrobą?

Odpowiedzi udzielił:
lek. Katarzyna Gaweł

Lekarz rezydent w trakcie specjalizacji z gastroenterologii

Opublikowano:

Użytkownik:

Witam serdecznie, na wstępie powiem że ok. 11 lat temu miałam styczność z osobą chorą na WZW C (to osoba z rodziny którą się opiekowałam ale wydaje mi się że nie miałam kontaktu z krwią tej osoby). Choroba z tego co wiem jakiś czas temu u tej osoby "przybrała na sile". Od tego czasu mówiąc szczerze - bałam się przebadać, ale żadnych szczególnych objawów u siebie nie zauważyłam. 2 lata temu ze względu na pogorszenie samopoczucia (raczej wskazywało na rozchwianie np. hormonalne, stres) wykonałam kompleksowe badania w których były również próby wątrobowe. Wyniki badań okazały się być w normie. Jako dziecko zostałam zaszczepiona przeciw WZW B, była to seria 3 szczepień - posiadam wpis na karcie szczepień. Niepokoi mnie jednak objaw który zauważyłam u siebie ostatnio - na przestrzeni kilku dni. Dotyczy głównie koloru moczu który jest pomarańczowy, wręcz "farbujący". Białka oczu również z tego co się przyglądałam - mam lekko zażółcone. W ostatnim czasie leczyłam się na zapalenia pęcherza które mogły brać się z problemów "kobiecych" a te są u mnie niestety tematem przewlekłym co również łączę z opisanym wcześniej rozchwianiem hormonów. Martwię się jednak o ten dodatkowy objaw (żółty kolor). W mojej rodzinie występowały problemy z wątrobą. Nie chciałabym wykonywać nadmiernej ilości badań, a tym bardziej narażać się na dodatkowy stres. Nie gorączkuję, nie swędzi mnie skóra, nie mam też żadnych specyficznych bólów. Być może nieznaczne przemęczenie, brak apetytu lub biegunka (ale może to upały?). Opisany objaw który mnie niepokoi trwa dosłownie od tygodnia - maksymalnie 7 dni.

Pozdrawiam

Lekarz:

Witam serdecznie, proszę powiedzieć czy występują u Pani takie objawy jak: ból lub dyskomfort w nadbrzuszu środkowym i/lub prawym po posiłku, szczególnie tłustym i/lub obfitym, jasne stolce, nudności, wymioty ? Jeśli chodzi o biegunkę, to ile stolców występuje maksymalnie w ciągu doby ? Czy są tam jakieś domieszki, takie jak krew, śluz ? Czy kolor moczu jest pomarańczowy czy raczej ciemnobrązowy (jak piwo czy mocna herbata). Czy miała Pani wykonane kiedykolwiek usg jamy brzusznej ? Jeśli tak to kiedy i czy stwierdzono obecność złogów w pęcherzyku żółciowym ? Czy choruje Pani na jakieś choroby przewlekłe i przyjmuje leki na stałe ? Jeśli tak, to jakie ?

Użytkownik:

Jeśli chodzi o ból i dyskomfort - raczej nie, wypróżnienia też nie bardzo często. Kolor moczu pomarańczowy.. jakby z domieszką "farby" . Przewlekłych chorób raczej brak ale skojarzyłam swoje samopoczucie jeszcze z jedna sytuacją, z tym że to by był bardzo nietypowy objaw. Ok. tydzień temu przeżyłam bardzo stresującą sytuację - w reakcji na pewną wiadomość poczułam spory ucisk w klatce piersiowej i ten ból trwał wręcz ok. tygodnia, sprawiał trudność przy chodzeniu i wstawaniu z łóżka (musiałam zwalniać) ale kojarzyłam z psychiką. Zaskoczyło mnie to że nie mogę nic zjeść , a kolejnego dnia po zwykłej wielkości kolacji odbijało mi się i miałam dziwny posmak w ustach. Przez parę dni b. mało jadłam i objawy które kojarzyłabym z wątrobą występują właśnie od tego momentu.. Zażółcenie oczu (lekkie) potwierdzają nawet osoby z otoczenia, ale ogólne moje samopoczucie nie odbiega jakoś wyjątkowo od normy - ból w kl. piersiowej zaczyna ustępować, ale w tym momencie mija już ponad tydzień. Na ten moment nie przyjmuję praktycznie żadnych leków i nie jestem w stanie skojarzyć takich objawów z niczym - również z dietą. Czy skurcz w wyników nerwów mógł mieć wpływ np. na inne narządy wewn.?

Tagi publikacji: wątroba, bilirubina, wzw, choroba wątroby

Lekarz:

Podane przez Panią informacje, to niestety za mało, żeby potwierdzić lub wykluczyć chorobę wątroby, jednak na tym etapie należy wziąć to pod uwagę. Wspomniane przez Panią zabarwienie moczu może wskazywać na obecność w nim bilirubiny. Nadmiar bilirubiny powoduje również żółte zabarwienie twardówek. Z całą pewnością prezentowane przez Panią objawy wymagają wyjaśnienia i pogłębienia diagnostyki. Proponuję zgłosić się najpierw do lekarza rodzinnego, konieczne jest bowiem przeprowadzenie w pierwszej kolejności badania przedmiotowego i sprawdzenie m.in. jak w takim badaniu przedstawia się wątroba (czy jest powiększona, jaki jest jej brzeg) oraz śledziona (czy jest wyczuwalna, powiększona), a także czy występują inne objawy przemawiające za nieprawidłowym funkcjonowaniem wątroby. Należy wykonać również badania laboratoryjne, takie jak: morfologia, CRP, jonogram, kreatynina, ALT, AST, GGTP, ALP, GGTP, bilirubina całkowita i związana, LDH, retikulocyty, badanie ogólne moczu, przeciwciała anty-HCV oraz antygen HBs, a także USG jamy brzusznej z oceną dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego - jedną z możliwych przyczyn zgłaszanych przez Panią dolegliwości może być kamica żółciowa, co oznacza obecność złogów w pęcherzyku żółciowym i/lub w drogach żółciowych. Następnie z wynikami badań laboratoryjnych i wynikiem badania ultrasonograficznego proponuję udać się do gastroenterologa lub hepatologa. Pozdrawiam.

Zadaj pytanie lekarzowi

Zadaj pytanie lekarzowi