LekarzPomaga.pl - NIEUSTAJĄCE WYMIOTY OD MIESIĄCA, CO MOŻE BYĆ PRZYCZYNĄ???

Układ pokarmowy -jama ustna, gardło, przełyk, żołądek, jelita, odbyt, oraz trzustka, wątroba i drogi żółciowe

Nieustające wymioty od miesiąca, co może być przyczyną???

Odpowiedzi udzielił:
lek. Katarzyna Gaweł

Lekarz rezydent w trakcie specjalizacji z gastroenterologii

Opublikowano:

Użytkownik:

Dzień dobry ,pytanie dotyczy mojej żony jest aktualnie w szpitalu, trafiła tam z wirusem cmv(żona jest 16 lat po przeszczepie nerki)leczenie trwa już 2 tydzień wyniki biochemii ciągle się poprawiają . Jednak ciągle wymiotuje zdaży się dzień przerwy ale zaraz znowu jest gorzej, żona już nie może jeść nic jej nie smakuje, tylko pije i bieżę leki, leki przeciw wymiotne nie pomagają. W gastroskopii nić nie znaleziono lekki stan zapalny żołądka i przełyku, żona ma też stwierdzony refluks przełykowy niby nie wielki ale wymiotuje ciągle na zielono. Jest tak słaba że nie raz jest jej ciężko telefon odebrać całe dnie przesypia z przerwami na leki i wymioty, nie wiem już co robić, proszę o radę Może coś podpowiem lekarzom może coś przeoczyli na co państwo wpadną.

Informacje dodatkowe:

Zdaża się jeszcze biegunka kilka dni jest spokój żona w ogóle się nie załatwia a potem jakby odkręcił ktoś kórek i to tak że nie zdąży na toaletę. Proszę o pomoc.

Lekarz:

Witam serdecznie, proszę powiedzieć jakie badania były dotychczas wykonane ? czy wiąże Pan z czymś pojawienie się wymiotów u żony (np. z posiłkiem, z przyjęciem leków) czy może pojawiły się one bez żadnego czynnika wywołującego ? Czy występują one głównie rano, po przebudzeniu czy nie mają związku z porą dnia ? czy są to wymioty treścią pokarmową, żółcią, zastoinową (zwykle treść o brązowym zabarwieniu i nieprzyjemnym zapachu)Czy poza wymiotami i biegunką występują jeszcze inne objawy np. bóle brzucha, bóle głowy, zaburzenia widzenia, zatrzymanie gazów i stolca ? Jeśli wymioty mają związek z posiłkiem to czy występują od razu czy jakiś czas po jego spożyciu ? czy żona choruje na jakieś choroby przewlekłe czy przyjmuje jakieś leki ? jeśli tak to jakie ? Czy tego typu wymioty występowały już wcześniej czy pojawiły się po raz pierwszy ?

Użytkownik:

Dzień dobry
Zona miała gastroskopie miesiąc temu i teraz po przyjęciu na oddział. Miała rezonans magnetyczny bo podejrzewali zapalenie trzustki.
Wcześniej miała usg i wszystko niby jest ok .Zona zaczęła wymiotować po wyjściu że szpitala pod koniec maja wtedy został jej dołożony lek na nadciśnienie dopegyt(żona ma też wysokie ciśnienie)z leków na ciśnienie bierze jeszcze diuwer, iporel i lercan. Nie wiem czy on może być dla niej toksyczny bieżę go dużo do 9 tabletek na dobę(dopegytu).Aktualnie żona mało co teraz je bo już jest wykończona:( leki bierze wymioty pojawiają się różnie nieraz rano a nie raz w ciągu dnia ciężko powiedzieć czy tuż po lekach bo nie raz tak po 30 minutach od zażycia a nie raz po poru godzinach. Zazwyczaj wymioty mają zieloną barwę z fusami, słodko pachnącymi. Czy wymiotuje treścią pokarmową jak jadła to zależało kiedy był zwrot jak krótko po jedzeniu to tak jak minęło parę godzin to tylko na zielono. Innych objawów brak nic ją nie boli, przed wymiotami robi się jej słabo i serca bardzo mocno bije nieraz się uspokaja i nudność ustaje na jakiś czas. Z biegunkami jest tak że parę dni jest spokój i wtedy też nie ma żadnego wypróżnienia a później jak by ktoś kurek odkręcił(w szpitalu jednego dnia bardzo mocno zareagowała zona biegunką parę minut po zażyciu probiotyków, teraz boi się ich brać).Zona jest 16 lat po przeszczepie nerki przyjmuje immunosupresje neoral i celcept oraz metypred, teraz w szpitalu dostaje jeszcze jakieś nowe leki ale nie znam nazw. Dostaje leki przeciw wymiotne w tabletkach i dożylnie a i tak zwraca. W gastroskopii stwierdzona tylko lekki stan zapalny żołądka i refluks żołądkowo przełykowy , twierdzą że to nie jest powód takich wymiotów. Kolonoskopi jej nie zrobią bo twierdzą że nie wypije w obecnym stanie 4 litrów płynu żeby przygotować się do zabiegu. Tego typu wymioty pojawiły się już wcześniej w tym roku przed Wielkanocą trwały około 3 tygodni , jednak były o wiele mniej nasilone oprócz kilku pierwszych dni, wtedy lekarz zalecił jej brać helicid , bierze go do dziś. Nie wiem co wtedy pomogło dlaczego ustało(żona wtedy pomijała dużo leków i nie brała dopegytu.) Jednak efekt był taki że nerka dostał po tyłku i później trzeba było iść do szpital bo żona spuchła nerka nie dawała rady wody odciągnąć w usg wyszedł płyn wokół narządów wątroby ,trzustki itd. To była woda włączona żonie furosemid pomogło, wyszła ze szpitala i tego samego dnia zaczęła wymiotować. Lekarze twierdzą ze to jest problem psychiczny ale ja szukam innych przyczyn oczywiście nie wykluczam psychiki ale chce zatrzymać te wymioty a lekami na depresje chyba się nie da.

Tagi publikacji: stan zapalny żołądka, refluks, biegunka, ostra biegunka

Lekarz:

Rzeczywiście zapalenie żołądka o małym nasileniu i choroba refluksowa przełyku raczej nie powodują tak uporczywych wymiotów. Jeśli zauważyliście Państwo, że problem wymiotami rozpoczął się po włączeniu leku Dopegyt, to należy to wziąć pod uwagę, tym bardziej, że jednymi z działań niepożądanych tego preparatu są zarówno wymioty jak i biegunka, może więc warto ten lek odstawić/zamienić na inny lub zmniejszyć dawkę (o ile nie ma do tego przeciwwskazań medycznych), poza tym warto przyjrzeć się wszystkim lekom przyjmowanym dotychczas przez żonę (wspomniał Pan, że w zeszłym roku kiedy wystąpiły podobne dolegliwości żona dużo leków pomijała). Z uwagi na to, że żona jest po operacji (możliwość zrostów), a także fakt, że zarówno wymioty, jak i biegunka mogą być objawami niedrożności (w tym przepuszczającej) przewodu pokarmowego, należy rozważyć wykonanie tomografii komputerowej jamy brzusznej, a w przypadku przeciwwskazań do badania (np. z powodu nieprawidłowej funkcji nerek) warto rozważyć wykonanie pasażu przewodu pokarmowego. Ponadto, trzeba też wykluczyć przyczyny infekcyjne i w tym celu wykonać posiewy stolca. Jedną z przyczyn wymiotów mogą być też choroby ośrodkowego układu nerwowego, dlatego też warto zastanowić się nad wykonaniem tomografii komputerowej głowy i konsultacją neurologiczną. Poza tym, należy też sprawdzić przyczyny endokrynologiczne i metaboliczne m.in.: choroby tarczycy i przytarczyc, cukrzycę. Jeśli wszystkie w w/w badaniach nie będzie odchyleń, po ewentualnej modyfikacji leków wymioty w dalszym ciągu będą się utrzymywać trzeba wziąć pod uwagę tło psychiczne tych dolegliwości i jeśli rzeczywiście się to potwierdzi to w takiej sytuacji włączenie odpowiednich leków np. przeciwdepresyjnych może przynieść poprawę. Pozdrawiam.

Zadaj pytanie lekarzowi

Zadaj pytanie lekarzowi